Welkom!

Wij zijn Sius, voorheen De Lichtenvoorde. Ontdek ons hier.

Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Wat kan ik doen bij een probleem of klacht bij onvrijwillige zorg?

Iedereen die overweegt om een klacht over onvrijwillige zorg in te dienen, kan contact opnemen met een cliëntenvertrouwenspersoon Wzd. Deze is onafhankelijk van de organisatie en heeft onder meer de taak om de mensen die Sius ondersteund, hun vertegenwoordigers of nabestaanden te adviseren en bij te staan bij het doorlopen van de klachtenprocedure bij onvrijwillige zorg.

Cliëntenvertrouwenspersoon WZD

De cliëntenvertrouwenspersoon heeft tot taak om de mensen die Sius ondersteund of hun vertegenwoordigers desgevraagd advies en bijstand te verlenen in aangelegenheden die samenhangen met het verlenen van onvrijwillige zorg, met opname en verblijf in een accommodatie of met het doorlopen van de klachtenprocedure van de WZD.

Het cliëntenvertrouwenswerk wordt in Gelderland uitgevoerd door het Adviespunt Zorgbelang www.adviespuntzorgbelang.nl. Voor elke plaats is een specifieke cliëntenvertrouwenspersoon WZD werkzaam.

Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ)

Wil de klager een klacht indienen over onvrijwillige zorg dan laat Sius dit beoordelen door de Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ). De klachtenfunctionaris van Sius verwijst de WZD-klager door naar de cliëntenvertrouwenspersoon WZD.

De cliëntenvertrouwenspersoon WZD adviseert de mensen die Sius ondersteund, hun vertegenwoordigers of nabestaanden en helpt bij het doorlopen van de klachtenprocedure.

In Gelderland wordt dit uitgevoerd door het Adviespunt Zorgbelang www.adviespuntzorgbelang.nl. Voor elke plaats is een specifieke cliëntenvertrouwenspersoon WZD werkzaam.