“Ik maak graag een praatje met de klanten, daar word ik blij van.”
Het is inmiddels 10:30 uur. Melvin is druk in de weer om al zijn taken uit te voeren. Hij loopt de kapsalon in om de kast schoon te maken en dan weer naar achteren om de vaatwasser uit te pakken. In de stoel zit al lezend een vrouw te wachten tot haar kleur is ingetrokken. Melvin loopt al een paar keer bij haar langs. “Mooi hè, hoe hij dit doet?”, zegt ze met een brede glimlach vanachter haar tijdschrift. Melvin werkt elke vrijdag bij kapsalon Lounge Haarstudio in Terborg. Hij heeft hier een mooie begeleid werken plek gevonden vanuit Jouw Kans.
Jouw Kans, onderdeel van Sius, helpt bij het vinden van een passende begeleid werken plek. Bijvoorbeeld binnen een bedrijf of een maatschappelijke instelling. Werkcoach Patricia kwam met deze leuke vacature. Een tijdje later meldde Melvin meldde zich tijdens een participatieproject bij werkcoach Muriel van Jouw Kans. Hij was enthousiast! Patricia en hij zijn samen eerst gaan kijken en hebben kennis gemaakt met Jenny Jansen, de eigenaresse van Lounge Haarstudio. Het voelde gelijk goed voor Melvin. Patricia hielp hem bij de opstart, maar daarna kon Melvin elke vrijdag aan de slag.
Van alles te doen
Elke vrijdag om 10 uur begint Melvin. Hij ziet er keurig en netjes uit voor de klanten. In een grijze broek met zwart shirt staat hij paraat om te helpen. Aan het begin van de dag pakt hij de vaatwasser uit en maakt de producten schoon. Tussendoor schenkt hij koffie voor de klanten en veegt de haren op.
Maar naast het zorgen voor de klanten en de salon, geeft Melvin ook de planten water. “Ik weet ’s ochtends al precies mijn taken. Ik vind het leuk om hier allemaal verschillende dingen te doen.” In de middag leegt hij de prullenbakken, maar het allerleukste vindt hij de latte macchiato’s maken voor de klanten. Waarom? Omdat hij er daarna ook lekker één mag opdrinken.
Hulp van Jouw Kans
Jouw Kans werkt mee in de opstart, zolang dit nodig is. Ze nemen geleidelijk aan afstand, afgestemd op de hulpvragen van de cliënt en bieden zo begeleiding op maat.
Daarnaast komt Muriel of Patricia standaard één keer in het halve jaar voor een evaluatie om de aandachtspunten te bespreken. Zo ook met Melvins begeleider Jenny of Mandy in de salon. Met hem erbij bespreekt Jouw Kans de aandachtspunten, wat hij nog wil leren en wat hij vooral leuk vindt om te doen.
Melvin wil graag dingen leren. Zo ziet hij vaak wanneer het personeel iemands haar kleurt dat ze gebruik maken van folies. In de toekomst wil hij graag deze folies aangeven. “Dit heb ik al een paar keer gedaan en zou ik het liefst vaker willen doen. Ik maak graag een praatje met de klanten, daar word ik blij van.” Maar ook als er vragen komen vanuit het bedrijf, schenkt Jouw Kans hier aandacht aan.
Iedereen positief
Melvin hoort er helemaal bij en heeft het naar zijn zin bij Lounge Haarstudio. “Iedereen is heel aardig tegen mij. Het is gezellig en ze maken hier leuke grapjes.” Hij moet daar altijd hard om lachen. Volgens Mandy, medewerker bij Lounge Haarstudio, gaat het heel goed. “De klanten ervaren het heel positief dat Melvin hier is.” Lounge Haarstudio is erg enthousiast over Melvin.