Verrassingen alom
In de column ‘Balanceren’ heb ik stilgestaan bij de opdracht die we met zijn allen hebben. Een uitdagende opdracht waar je op veel verschillende manieren naar kunt kijken en mee kunt omgaan, niet alleen voor medewerkers overigens.
Regiobijeenkomsten ‘De zorg van morgen’
De afgelopen periode hebben we drie regiobijeenkomsten gehouden met verwanten over ‘De zorg van morgen’. De opkomst was met zo’n 75 mensen prima te noemen. In kleine groepen werden goede maar ook wel moedige gesprekken gevoerd aan de hand van twee prikkelende stellingen namelijk: ‘Robots kunnen echt zorg verlenen’ en ‘Zorg is zorgen voor elkaar, niet alleen halen maar ook brengen’.
Hartelijke groet,
Hans Poortier
Zorg in 2040
Voor de bewustwording is een filmpje van het Zorginstituut Nederland getoond waarin een zorgelijke blik wordt geworpen op de zorg in 2040. De diversiteit in meningen en beelden was groot variërend van “Allemaal doemdenken, waar blijkt dat uit?” tot “Het verbaast me dat er niet eerder aan de bel is getrokken”.
De factsheet met cijfers over de toename van de zorgvraag en de afname van het aantal medewerkers was voor iedereen klip en klaar. Er komt een uitdaging op ons af, dus we moeten ons daar op voorbereiden. Het jaar 2040 is nog ver weg, maar tegelijkertijd dichterbij dan we denken. Elk jaar wordt het vraagstuk iets groter, dus we kunnen beter nu beginnen en daar hebben we iedereen bij nodig. Medewerkers, cliënten en verwanten.
Verwachtingen
De manier waarop we nadenken over wat er op ons afkomt is voor iedereen verschillend. Dit is afhankelijk van waar je staat in het denkproces, maar ook wat je verwachtingspatroon is. Zo was de ene verwant in de veronderstelling dat Sius met haar zus boodschappen ging
doen en kleren ging kopen. En dat het dus een uitdaging voor Sius was. Toch? Hoorde ik haar zeggen. De mededeling dat dit niet in de verstrekking zit, was voor haar wel een ‘verrassing’. Voor een ander was het een verrassing dat dit een verrassing was. Voor mij verrassend dat er zulke verschillende verwachtingen zijn. Verrassingen alom dus, maar
ook verhelderend.
Ook het begrip ’24-uurszorg’ bleek voor verschillende uitleg en verwachtingen vatbaar. Al met al zijn wij blijkbaar niet eenduidig in wat de cliënten en verwanten mogen verwachten. Dezelfde verschillen zien we bij de zorgteams in het bespreken van de mogelijkheden voor 2023. Moeten medewerkers altijd aanwezig zijn op de locatie als we 24-uurszorg leveren? Moeten medewerkers altijd aanspreekbaar zijn op locatie als ze aanwezig zijn? Mag je van cliënten vragen om op andere dagen te werken als er maar één of enkele cliënten thuis blijven? Allerlei vragen waarover we onderling verschillende beelden, verwachtingen en meningen hebben.
Volgende bijeenkomst
Met de verwanten hebben we afgesproken om in een volgende bijeenkomst met elkaar te bespreken wat er wél in de verstrekking zit (wat moeten we leveren) en wat níét in de verstrekking zit. Als het goed is, gaat het aantal verrassingen vanzelf naar beneden. Als de behoefte aanwezig is om dit voor de zorgteams ook te verduidelijken, dan gaan we daar ook bijeenkomsten voor organiseren, dan wel toelichting geven in bijeenkomsten van zorgteams.
Hartelijke groet,
Hans Poortier