Wat kan ik doen bij een probleem of klacht bij onvrijwillige zorg?
Iedereen die overweegt om een klacht over onvrijwillige zorg in te dienen, kan contact opnemen met een cliëntenvertrouwenspersoon Wzd. Deze is onafhankelijk van de organisatie en heeft onder meer de taak om de mensen die Sius ondersteunt, hun vertegenwoordigers of nabestaanden te adviseren en bij te staan bij het doorlopen van de klachtenprocedure bij onvrijwillige zorg.
Cliëntenvertrouwenspersoon Wzd
De cliëntenvertrouwenspersoon heeft tot taak om de mensen die Sius ondersteunt of hun vertegenwoordigers desgevraagd advies en bijstand te verlenen in aangelegenheden die samenhangen met het verlenen van onvrijwillige zorg, met opname en verblijf in een accommodatie of met het doorlopen van de klachtenprocedure van de Wzd.
Het cliëntenvertrouwenswerk wordt in Gelderland uitgevoerd door het Adviespunt Zorgbelang www.adviespuntzorgbelang.nl. Voor Sius is de cliëntenvertrouwenspersoon Wzd Brigitte ter Maat. Klik hier om Brigitte te leren kennen.
Klachtencommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ)
Wil de klager een klacht indienen over onvrijwillige zorg dan kan hij contact opnemen met de klachtenfunctionaris van Sius. De klachtenfunctionaris van Sius verwijst de Wzd-klager door naar de cliëntenvertrouwenspersoon Wzd.
De cliëntenvertrouwenspersoon Wzd adviseert de mensen die Sius ondersteunt, hun vertegenwoordigers of nabestaanden en helpt bij het doorlopen van de klachtenprocedure. Zo nodig kan de klager een klacht indienen bij de klachtencommissie Onvrijwilliger Zorg.
In Gelderland wordt dit uitgevoerd door het Adviespunt Zorgbelang www.adviespuntzorgbelang.nl. Voor Sius is de cliëntenvertrouwenspersoon Wzd Brigitte ter Maat.