Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Wat kan ik doen bij een probleem of klacht - voor cliënten

De zorg is mensenwerk. Er kan dus altijd iets misgaan. Ben je ontevreden of heb je een klacht? Volg dan ons stappenplan, zodat we samen een oplossing voor je vinden.

Hoe los je een klacht op?

Als je niet tevreden bent over de ondersteuning van Sius, dan willen we dat graag weten. Met je klacht kan Sius de ondersteuning verbeteren. Die klacht kan over van alles gaan: over slecht eten, een oud gebouw, maar ook over je begeleider.

Het beste is om dan eerst over jouw klacht te praten met de betrokken personen. Er is een vertrouwenspersoon die je bij dit gesprek kan ondersteunen. Lost het gesprek de klacht niet op? Of wil je zo’n gesprek niet? Dan kun je contact opnemen met de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris helpt je om contact op te nemen met de klachtencommissie.

De behandeling van een klacht is gratis.

Wie kan je helpen?

Stappenplan

Zit je ergens mee en wil je daar met iemand over praten? Praat er dan eerst over met de betrokken personen, je begeleider bijvoorbeeld. Wil je liever niet naar je begeleider? Praat dan met je zorgteammanager of de bestuurder.

Er is ook een speciale vertrouwenspersoon Samen praten jullie erover en zoeken jullie een oplossing. Vaak helpt dat al. Lukt het zo niet, dan kan de vertrouwenspersoon je helpen bij het indienen van een klacht. Ook verwanten en voogden kunnen de vertrouwenspersoon benaderen.

Iedereen die overweegt om een klacht over onvrijwillige zorg in te dienen, kan contact opnemen met een cliëntenvertrouwenspersoon Wzd. Deze is onafhankelijk van de organisatie en heeft onder meer de taak om cliënten, hun vertegenwoordigers of nabestaanden te adviseren en bij te staan bij het doorlopen van de klachtenprocedure bij onvrijwillige zorg.

Vertrouwenspersoon

Ben je 18 jaar of ouder en dus volwassen, dan kun je contact opnemen met de vertrouwenspersoon via 06 51753635 of wgm.bennink@chello.nl. Je kunt ook de kaart “Ik heb een vraag, een probleem of een klacht” opsturen die op de locatie ligt. De kaart kun je zonder postzegel in een gewone brievenbus van Post.nl doen.

Ben je jonger dan 18 jaar, dan kun je ook contact opnemen met de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon bezoekt regelmatig de locaties. Ook ouders, verzorgers of pleegouders kunnen een beroep doen op een vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon voor de kinderen en jongeren binnen Sius is: Paula Krabbendam. Zij is te bereiken op het telefoonnummer 06 - 82099967. Haar mailadres is paulakrabbendam@adviespuntzorgbelang.nl. Ouders, verzorgers of pleegouders kunnen of via het algemene nummer van het AKJ contact opnemen met een vertrouwenspersoon: 088 - 929 40 10 of via de mail info@akj.nl.

Klachtenfunctionaris

Je kunt ook kiezen voor bemiddeling. Jij en de klachtenfunctionaris praten dan met diegene over wie je klaagt. Je probeert samen een oplossing te vinden, maar dat is niet verplicht. Samen kijk je hoe jullie de klacht kunnen oplossen. Je klacht is vertrouwelijk. Wil je niet dat de klachtenfunctionaris met anderen over de klacht spreekt? Dan gebeurt dat ook niet.

Bij Sius is de vertrouwenspersoon ook klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris is te bereiken op het nummer 06 – 51753635 of wgm.bennink@chello.nl. Je kunt ook de kaart “Ik heb een vraag, een probleem of een klacht” opsturen die op de locatie ligt. De kaart kun je zonder postzegel in een gewone brievenbus van Post.nl doen.

Je probeert dus eerst samen tot een oplossing te komen.Is dat geen succes of wil je dat niet? Dan kun je de klachtencommissie benaderen.

Klachtencommissie

De klachtencommissie is een commissie met een onafhankelijke voorzitter. Jouw klacht is bij de klachtencommissie in goede handen. Zij behandelen deze zeer vertrouwelijk en houden de klacht geheim.

De leden van de commissie mogen met jou en met medewerkers van Sius praten. De commissie komt met een uitspraak of advies aan Sius. Jij hoort dan wat Sius met de uitspraak/het advies doet. In principe zal het management van Sius de aanbeveling van de klachtencommissie opvolgen. Alle betrokkenen bij de klacht krijgen daarover bericht.

Je kunt de klachtencommissie benaderen via de klachtenfunctionaris wgm.bennink@chello.nl.

Hoger beroep

Als je het niet eens bent met de uitspraak van de klachtencommissie kun je in sommige gevallen in hoger beroep gaan. Dit betekent dat je jouw klacht dan aan een hogere instantie voorlegt. Sius is hiervoor aangesloten bij de onafhankelijke Geschillencommissie Gehandicaptenzorg. Zij beoordelen de klacht opnieuw en doen een uitspraak. De klachtenfunctionaris kan je daarover meer vertellen.